• Advertisement

Registerreim

Trenger du hjelp med noe teknisk, spør her.

Moderatorer: smaug, RonMaster

Registerreim

Innlegg glennnr » 28 Nov 2006, 22:55

Hei

Har nettopp bytta fra Land Cruiser til Hilux.
Det ble en 1994 modell 2,4 diesel, dobbelkabin.

Har fått bilen i hus, og montert litt ekstrautstyr m.m. og nå kommer spørsmålene:

Har ikke klart å spore når registerreima ble skiftet sist, og velger derfor å skifte den nå for sikkerhetskyld.
Men, er det noen som har anvisninger,klipp fra verkstedhåndboka eller tips fra å ha gjort det selv?
Har kun gjort det på Volvo før....

Ellers så ønsker jeg meg litt mer sprut i motoren!
Noen forslag? Gjerne med priser, detaljer, delenummer/produsent etc.

Nedre bærekuler, er det noe hokus å skifte disse? Det var slakk i begge.
Man slipper vel forstillingskontroll, ser ikke at man endrer noe?

Ble mange spørsmål her, er takknemlig for alle svar.


Med vennlig hilsen Erwin Jacobsen
Brukerens avatar
glennnr
Avhengig
 
Innlegg: 1896
Registrert: 12 Okt 2006, 22:44
Bosted: Tromsø
Bil: Hilux LN105 D-cab (MK3)
Garasje: viewtopic.php?f=23&t=1022&start=0

Innlegg Muzaki » 28 Nov 2006, 23:03

Registerreima bytter du på samme måte som på Volvo'n. Det nederste reimhjulet kan trenge en avdrager..

Vil anbefale å bytte vannpumpa med det samme, ettersom det er mye demontering for å komme til registeret.

Det letteste er vel å gi den litt mer diesel og justere opp innsprøytningstidspunktet på pumpa. Det med innsprøytningspunktet hjelper iallefall MYE på Turbo diesel

Er en på Offroad.no som har endel turbokit til salgs hvis du vil gå for det.
Brukerens avatar
Muzaki
Modifisert
 
Innlegg: 477
Registrert: 01 Jun 2005, 09:15
Bosted: Rogne (Øystre Slidre)

Innlegg glennnr » 28 Nov 2006, 23:53

Studerte det såvidt idag.
Må man demontere radiatoren og hele rukla der fremme for å komme til?

Tenkte på å gjøre litt mer ut av det enn å bare gi mer diesel.
Gir man mer diesel, må man vel gi mer luft også for at dette skal bli riktig?

Har du en link eller tråd til han på offroad som selger turbokit?
Er det tilfelle at man ikke øker hk mer enn fra 84 til 90 hk, med å montere turbo?

Har hørt at man kan montere inn 3,0 litern med turbodiesel, som står i 4runnern, rett inn, uten større modifikasjoner. Andre som har hørt det samme?
Brukerens avatar
glennnr
Avhengig
 
Innlegg: 1896
Registrert: 12 Okt 2006, 22:44
Bosted: Tromsø
Bil: Hilux LN105 D-cab (MK3)
Garasje: viewtopic.php?f=23&t=1022&start=0

Innlegg Muzaki » 29 Nov 2006, 08:27

Vel, du MÅ ikke ta ut radiator o.l først, men du vil nok ikke angre på det...

De trenger egentlig litt mer luft også, men alt med måte. Bare å prøve seg frem, og da snakker vi kanskje ett kvart kast eller noe.

Det er Vidarp http://www.offroad.no/snitz/topic.asp?TOPIC_ID=55176 som hadde mye turbo liggende. Vet ikke om han har det fremdeles, men det skader ikke å prøve.

Ellers så kan du sette på en pajero-turbo. Det krever litt mer arbeid, men skal fungere bra det og..
Brukerens avatar
Muzaki
Modifisert
 
Innlegg: 477
Registrert: 01 Jun 2005, 09:15
Bosted: Rogne (Øystre Slidre)

Innlegg Lux » 29 Nov 2006, 09:09

Ved registerreimbytte, bør også vannpumpe, førerhjul og strammehjul byttes.
Du må fjerne radiator, tror det er 10 stk 10mm muttere på deksel, løsne reimhjul nede, sitter ofte fast, men bruk latm.arm med pipe som du legger på traversen, et kjappt knep på starteren så løsner den bolten/mutteren. Pass på at merket på kamhjul, dieselpumpe, og nedre aksel står rett, da skal du ikke kunne drite deg ut. Når du har bytta, så drei noen runder på motor med med feks larm.armen og sjekk merkene, slik at de kommer på samme plass, så er det bare å montere deksel og raddiss. Tar ca 2,5-3 timer når du har gjort noen ganger, men første gang må du nok regne med 4 timer. Lykke til.
Brukerens avatar
Lux
EU-Godkjent
 
Innlegg: 101
Registrert: 02 Jun 2005, 11:35
Bosted: Asker

Innlegg errorjac » 25 Jan 2007, 22:11

Takker for gode svar.

Var greitt å gjøre det med radiatoren på plass. Måtte bare fjerne kappa rundt vifta.

Nedre bærekule var verre. Ble en god del slit å gjøre det på høyre side.
Venstre side gikk det så mye bedre, for da kom en bekjent innom å sa jeg måtte slippe av fjærspennet.

Da gikk alt så mye lettere....hehe :)
errorjac
Fersking
 
Innlegg: 24
Registrert: 22 Jan 2007, 23:32

Innlegg smaug » 25 Jan 2007, 22:27

errorjac skrev:Takker for gode svar.

Var greitt å gjøre det med radiatoren på plass. Måtte bare fjerne kappa rundt vifta.

Nedre bærekule var verre. Ble en god del slit å gjøre det på høyre side.
Venstre side gikk det så mye bedre, for da kom en bekjent innom å sa jeg måtte slippe av fjærspennet.

Da gikk alt så mye lettere....hehe :)

Trikset er å bruke en jekk til å jekke fra hverandre bærearmene. Måtte virkelig bærekulene skiftes? Var tettingene gåen sånn at vann og dritt hadde tatt livet av de?
Jan-Børre Olsen
47331949
Smaug's Outback Adventure Garasje
Brukerens avatar
smaug
Admin
 
Innlegg: 3002
Registrert: 02 Jun 2005, 19:04
Bosted: Andebu
Bil: Hilux X-cab Mk5
Garasje: viewtopic.php?f=23&t=304

Innlegg Bøen » 25 Jan 2007, 22:30

ein kompis av meg har 84 hilux hos toyota i dag,4800kr for registerskifte :D
Hiluxen er solgt......deler er for salg....
Brukerens avatar
Bøen
Hardcore
 
Innlegg: 558
Registrert: 04 Jun 2005, 19:03
Bosted: Tysvær

Innlegg errorjac » 29 Jan 2007, 22:03

Usikker på om bærekulene måtte skiftes.
Det var slakk i dem sa de på biltilsynet, da er de vel utslitt ??
errorjac
Fersking
 
Innlegg: 24
Registrert: 22 Jan 2007, 23:32

Innlegg smaug » 29 Jan 2007, 23:12

errorjac skrev:Usikker på om bærekulene måtte skiftes.
Det var slakk i dem sa de på biltilsynet, da er de vel utslitt ??

Åhh, faen da er jeg redd du har kastet bort noen kroner. Jeg tror, men er ikke helt sikker, at det skal være slakk i de i opp/ned retning noen mm. RonMaster gikk i samme fella selv men det viste seg å være bortkastet. Hvis tettingene ikke er gåen så holder de veldig mange Km før de tar kvelden.
Vet ikke om noen Toyota mekkere her kan bekrefte det? Av og til kan det være greit å bruke merkeverksted.
Jan-Børre Olsen
47331949
Smaug's Outback Adventure Garasje
Brukerens avatar
smaug
Admin
 
Innlegg: 3002
Registrert: 02 Jun 2005, 19:04
Bosted: Andebu
Bil: Hilux X-cab Mk5
Garasje: viewtopic.php?f=23&t=304

Innlegg errorjac » 30 Jan 2007, 23:11

Jaja, gjort er gjort. Men da holder de vel resten av min tid som eier av bilen :grin:

Kunne ikke ta den på merkeverksted, skulle ha typegodkjenning for å få hvite Norske skilter på den.
errorjac
Fersking
 
Innlegg: 24
Registrert: 22 Jan 2007, 23:32


Gå til Teknisk/Mekking

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester